De avonturen van Biggie en Macahoon - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Iris - WaarBenJij.nu De avonturen van Biggie en Macahoon - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Iris - WaarBenJij.nu

De avonturen van Biggie en Macahoon

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

01 Oktober 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Ola amigos!

Ja ja, we spreken al een aardig woordje Portugees. Is ook wel nodig, want de meeste Brazilianen spreken geen woord Engels. Het Wat en Hoe Braziliaans komt dan ook goed van pas en we kunnen ons aardig verstaanbaar maken. Zoveel woorden heb je ook eigenlijk niet nodig: bus, boot, korting, caipirinha en cerveza, en je bent al een heel eind! Verder begrijpen we de Brazilianen vrij goed, vooral als ze naar ons fluiten, roepen of beginnen te klappen als we langslopen. Daarbij maakt het niet uit of we onze mooiste jurkjes aanhebben of gehuld zijn in poncho en regenjas... Dat zal nog even wennen worden terug in Nederland, je gaat er bijna van naast je schoenen lopen! We krijgen de aandacht overigens niet alleen van mannen, vandaag kreeg ik een baby overhandigd waarmee ik op de foto moest, haha nou geen probleem uiteraard! Wel opvallend dat we zo´n bezienswaardigheid zijn, zelfs hier in Rio. Het is laagseizoen, dus ook vandaag bij het bekende beeld Christo Retentor waren we een van de weinige Europeanen. Wat dus voor veel hilariteit zorgde in het treintje omhoog. Het jongetje voor ons in de trein keek steeds lachend achterom, en zijn vader, die een paar woorden Engels sprak, zei (om vijf uur ´s middags): Goodmorning! My son selfie with you?´ Wij zijn de beroerdste niet, dus vader mocht een foto van ons en zoonlief maken.

Inmiddels zijn we dus al in Rio de Janeiro! We zijn ongeveer op de helft van onze trip in Brazilie en hebben al heel wat kilometers afgelegd. We hebben al zoveel paradijselijke stranden gezien dat we de tel bijna kwijt zijn. Na Salvador zijn we naar het eiland Morro de Sao Paolo geweest, waar we ons eerste strandfeest hebben meegemaakt. Inclusief tropische regenbui! Vervolgens naar het surfers/hippieplaatsje Itacare, waar we als Pocahontas staand geroeid hebben op zee (stand up paddle). Even laten zien wie de roeikoningen zijn! Ook zijn we met de bus naar een prachtig strand gegaan - je kent het wel, helblauw water, wit zand en palmbomen - waar we zowat de enigen waren. Een gezinnetje verkocht er water, bier en kokoswater. In Itacare hebben we ook onze bijnamen ontvangen. Een figuur met de stem van Rafiki uit de Leeuwenkoning vond Lils haar lijken op macaroni, wat resulteerde in (fonetisch) Macahoon. Toen ik iets geks zei zuchtte hij: ´O Biggie Biggie Biggie´. Mijn lengte is erg fascinerend! Sindsdien zeggen wij natuurlijk de hele tijd oooh Macahoon, oooh Biggie tegen elkaar. Volgende stop was Arraial d´Ajuda, weer een paradijselijk eiland met misschien wel nog mooiere stranden. Zwaar leven hoor! Gister hebben we eind van de dag de bus gepakt naar Rio, die ons hier bracht in 20 uur. Jammer dat we naast de stinkende wc lagen (Lilian vooral, ik val wel een keer in slaap), maar op zich was het een prima reis en ging de tijd snel.

Verder heeft Lilian al vele liefdesverklaringen gehad. Mijn favoriet was een jongen op het strand in Salvador. Hij ging naast haar zitten en bleef haar grijnzend aankijken. Hij begon met ´You is beautiful´ en zei daarna nog een hoop onverstaanbare dingen. Je kon me opvegen toen hij met zijn handen een hartje voor zijn ogen maakte. Hij ging pas weg toen we echt boos werden. Soms lig ik beter in de mark: in Itacare kon ik nog net loskomen van een Bob Marley-achtig figuur (die toen ik zei dat ik geen werk had zei: ´Ik ook niet! Surfing!´) die zich verontschuldigde naar Lilian dat hij mij leuker vond. Lil balen natuurlijk!

We duiken er nu wel in, want feesten zit er na zo´n nacht toch niet in. Morgen weer een dag! We zijn nog twee of drie dagen in Rio, waarbij in ieder geval wat wijken in het centrum op de planning staan en een tour door een favela. We hebben trouwens nog niks onveiligs/vervelends meegemaakt (afkloppen). Je moet niet met enorme sieraden over straat en weten waar je wel en niet moet komen. Dat vragen we steeds en wordt ons ook verteld. Al die strandplaatsen waren erg veilig, daar kon je de hele nacht over straat. Ook zijn de mensen hier heel aardig en behulpzaam. We hebben al vaak meegemaakt dat ze bijvoorbeeld in de gaten houden welke bus we moeten pakken en ons dan waarschuwen. Ook belde laatst de mevrouw van ons hotel een vriendin die Engels sprak om iets uit te leggen, en die later nog een keer belde om te vragen of het allemaal wel ging lukken. Heel lief!

Boa noite!

Liefs Iris


  • 01 Oktober 2014 - 07:08

    Chantal:

    Haha stelletje hartbreakers! Iig meer dan genoeg zelfvertrouwen voor de rest van je reis!
    Fijn om te lezen dat je zo geniet en je veilig voelt!geniet en tot volgende maand:D

    X

  • 01 Oktober 2014 - 07:28

    Lotte:

    Geweldig verhaal! Ik denk dat biggie en macahoon ook een statue verdienen naast Christo. Die tropische paradijselijke oorden klinken ook geweldig. Geniet er van!
    Liefs

  • 01 Oktober 2014 - 08:40

    Angelique Van Vendeloo:

    Hey Iertje, wat geweldig om te lezen hoe je zo de hele wereld rond trekt! Ik kom net terug uit Rome en dat vond ik al eng genoeg met al die zakkenrollers! Geniet er van meis en ik kijk uit naar je verhalen! Liefs xxx Angelique

  • 01 Oktober 2014 - 08:49

    Diewertje:

    Hee biggie! Wat een heerlijk verhaal om de dag mee te beginnen!! Ga zo door zou ik zeggen;)

  • 01 Oktober 2014 - 09:17

    Stef:

    Yo biggie and macahoon!
    Die bijnamen houden we er voorlopig wel in hihi
    Mooi verhaal en goed om te horen dat het allemaal zo soepel verloopt!!
    Dikke kroel


  • 01 Oktober 2014 - 09:49

    MJ:

    Hahhaha hilarisch Ier! Fijn om te horen dat het goed met je gaat :) Ik heb je geappt/gsmst maar geen idee wat/of het aankomt, maar blij dat jullie zo liefdevol zijn ontvangen in ieder geval ;)!

    xxxxxxxxxxxxx

  • 01 Oktober 2014 - 10:20

    Annelieke:

    Klinkt echt super allemaal daar. Geniet er nog heel veel van!!
    En sla die mannen een beetje van je af daar he.

    kusjes

  • 01 Oktober 2014 - 10:20

    Annelieke:

    Klinkt echt super allemaal daar. Geniet er nog heel veel van!!
    En sla die mannen een beetje van je af daar he.

    kusjes

  • 01 Oktober 2014 - 16:08

    Jiske:

    Biggie en Macahoon.. die gaan we er mooi inhouden :D Hilarisch! Have fun chickies.. en foto's zijn ook welkom!!

    X kus

  • 01 Oktober 2014 - 22:10

    Jolien:

    Haha klinkt goed Ier en lil! Veel plezier in rio, braaf zijn he!
    En kom maar door met die foto's :) kus

  • 02 Oktober 2014 - 07:28

    Romy:

    Ha Ier, wat een geweldig verhaal. Je laat ons helemaal meegenieten van je reis!!:D
    Ik droom al weg bij het lezen over de mooie strandjes en ook het roeien als Pocahontas laat mij niet koud:p alhoewel ik de aandacht van Bob Marley achtige figureren niet mis:p
    Geniet er lekker van, ik kijk nu al uit naar het volgende reisverslag!!
    Ps. Mijn vakantie was super, we hebben zowat een Europa tour gemaakt, België, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, en Duitsland en het weer was helemaal top;) samenvattend veel gegeten en geluierd:)
    Dikke kus!!

  • 02 Oktober 2014 - 21:50

    Peter:

    Wat een schitterend verhaal Iris, zo zijn we we toch een beetje bij. En Biggie gaat een groot schrijver worden!

  • 03 Oktober 2014 - 12:26

    Edo:

    Geweldige ervaringen en geweldig beschreven! Je blijft de wereld jaloers maken :)

  • 05 Oktober 2014 - 23:03

    Jolijn:

    Lieve lekkere chickies (want dat vinden die Brazilianen van jullie, en ik geef ze geen ongelijk!)
    Haha heerlijk om deze eerste verhalen/avonturen al te horen. Geniet maar van alle aandacht (zolang het leuk blijft)
    Ik geniet weer van jouw schrijven lieve Biggie, zo ben ik er net een beetje bij.
    Have fun in jullie laatste week samen alweer...
    Ik denk elke dag aan jullie! Hele dikke knuffel, jouw konijn

  • 17 Oktober 2014 - 19:51

    Wil Kleinjan:

    Helaas!!!!!!!!!!!!! Ik ben te vroeg geboren!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Iris

Actief sinds 24 Juni 2010
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 27841

Voorgaande reizen:

20 September 2014 - 26 Januari 2015

Iris goes South-America

19 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Iris goes Jordan

15 Januari 2011 - 14 Juni 2011

Iris goes Sweden

20 Juli 2010 - 28 Augustus 2010

Iris goes Thailand

Landen bezocht: