Dutch girls - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Iris - WaarBenJij.nu Dutch girls - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Iris - WaarBenJij.nu

Dutch girls

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

26 Februari 2011 | Zweden, Uppsala

Voordat jullie denken dat ik ben doodgevroren is hier maar weer bericht uit een inmiddels iets minder koud Uppsala. Wat was het koud de afgelopen weken! Nachten van -20 graden waren meer regel dan uitzondering. Gelukkig komt er na winter altijd weer lente, lang leve de natuur, en die is vandaag al een beetje voelbaar; de temperatuur is iets boven 0!

Zo koud en noordelijk heb ik mijn verjaardag nog nooit gevierd. Gek hoor, om niet in het bed van papa en mama te kruipen ’s ochtends (hoewel dat de afgelopen 2 jaar misschien ook niet gebeurd is), om het liedje ‘Iris, dit is je verjaardag’ niet te horen, en om geen monchoutaart te eten met m’n vriendinnetjes thuis. Gelukkig was de Zweedse variant ook niet slecht, alle elementen kwamen op een bepaalde manier toch wel terug. Lief als ze waren belden papa en mama me om kwart voor acht (!) wakker om voor me te zingen (ik met mijn slaaphoofd dacht even: wie zijn die gekke mensen?). Ook de monchoutaart werd opgelost: drie dagen van tevoren ontving ik een verjaardagsoverlevingspakketje van papa, mama, M & M, met een boek, drop, slaapmasker (de lente en zomer komen er echt aan), vlaggetjes en ja hoor, een mix om monchoutaart te maken! ‘Iris, dit is je verjaardag’ heb ik dan wel niet gehoord, maar het weekend erop werden alle Nederlandse verjaardagsliedjes voor me gezongen, en ook keerde het terug in een facebookberichtje. Hiep hoi!
Ik ben er achter dat je monchoutaart ook met Philadelphia kan maken (maar voor het gemak noem ik het gewoon monchoutaart in plaats van Philadelphiataart), en op 14 feb. om twaalf uur ’s nachts smikkelden wat huisgenoten van deze onbekende lekkernij. Met een sushibuffet in de middag met wat vrienden en de film van het eerste deel van de Milenniumtrilogie ’s avonds was het een geslaagde dag! De zaterdag erop werd het feest verlengd met een gedeelde verjaardagsparty in Ekeby met Emily die de 28e jarig is. Maar zover ben ik nog niet, vrijdag kwam er VISITE.

Visite, visite... nu heb ik dat liedje in m’n hoofd…

Tessa, Lotte en Jolijn hebben hier even van het Zweedse leven mogen proeven. Het was een geweldig weekend! Vrijdagavond was er geen tijd om even te wennen, want het was al een dronken gekkenhuis hier op de 4e verdieping. (‘Gaat het hier elke avond zo..?’) Na een stevige pastamaaltijd en een glaasje wijn waren ze bijgekomen, en was het tijd om de stad in te gaan. Mijn advies om een legging onder je broek te doen werd niet door iedereen serieus genomen, waardoor er bij diegenen na een tijdje in twee verschillende rijen voor clubs te staan bijna afstervingsverschijnselen optraden :P. (Ook bij degenen met legging trouwens). Wat was het koud!! Toen we uiteindelijk in club 3 (Östgota nation) waren was het lastig opwarmen. En waren we zo nuchter dat het wilde dansen en geduw van de Zweden wel erg irritant was. Maar, het was wel de Zweden experience!

Zaterdag zijn we in Stockholm geweest, waar de zon de hele dag heerlijk heeft geschenen. Net als met M&M zijn we voor de lunch aangeschoven bij Hermitage, een gezellig vegarestaurantje waar we dankbaar gebruik maakten van het onbeperkt eten. Daar kwamen we er voor het eerst achter dat wij Nederlanders, of wij vieren gewoon, een stuk luidruchtiger zijn dan de gemiddelde Zweed! Al helemaal in een gemengd internationaal gezelschap bleek zaterdagavond op het verjaardagsfeestje. Francois’ angst bleek gegrond (voordat de meiden er waren vroeg hij: ‘Are all Dutch girls like you?’ Dat idee vond hij een beetje eng). Zeker Jolijn heeft me niet teleurgesteld met haar opmerkelijke gewoonte (ik zal maar niet in details treden). Helemaal op de ‘dansvloer’ waren de Dutch girls zeer aanwezig. Nu deden ze het er ook wel een beetje om hoor, een beetje Franse en Russische meisjes provoceren hahaha. Ik was wel erg trots toen ze keihard Nederlandse verjaardagsliedjes begonnen te zingen en ik Hollandse lekkernijen kreeg. En zelfs het Wilhelmus is voorbijgekomen die avond! (De Fransen begonnen met hun volkslied hoor!).

Zondag was een heerlijk brak dagje. Onbeperkt brunchen in een nation, wandelen door het pittoreske Uppsala en Wie is de mol kijken, wat wil een mens nog meer? Helaas was het feest maandag afgelopen, en werd het weer stil in m’n kamertje…

  • 26 Februari 2011 - 14:29

    Jolijn:

    Fijn dat je ons weekend zo hebt vastgelegd en toch niet teveel in detail bent getreden! ;)

    Het was een heerlijk tripje schat, vandaag met papa vuurtje gemaakt en het snoeihout verstookt, en ondertussen over het Zweden avontuur verteld! Toen moest ik wel weer even aan jou denken in de kou, maare ik zag al op weeronline dat je het al een stuk warmer hebt dan afgelopen week :P

    Tot snel lieverd!

  • 26 Februari 2011 - 15:06

    Zus:

    Wat een heerlijk verhaal weer, inderdaad de juiste punten aansnijden zonder details, perfect kan je dat;)

    Je hebt het zo goed voor elkaar, we missen je hier, maar genieten zo van je verhalen nerdie, trots op jou!

    Kus van je inmiddels weer 4 ipv 3 jaar oudere zus;)

    Kroel!

  • 26 Februari 2011 - 15:45

    Tessa:

    Sweet memories..

  • 26 Februari 2011 - 18:53

    Marjosse:

    Eigenlijk heb ik niets te vertellen maar ik voel me toch verplicht te reageren, dus bij deze:P
    Maar leuk verhaal weer:)

  • 26 Februari 2011 - 20:28

    Oma En Opa Penning:

    Lieve Iris.
    Weer met veel interesse je verhaal gelezen over het zeer koude ZWEDEN, wij hopen met jou dat het snel wat zachter zal worden.+
    Ook wij verlangen er na om met jou weer eens gezellig aan tafel te zitten.
    Maar je weet het de tijd vliegt voorbij dus dat komtwel goed verder geen nieuews op dit moment liefs en de h.g. van ons,

  • 26 Februari 2011 - 21:26

    Lotte:

    Vanuit een heeel mooi opgeknapt kamertje, nou ja 'tje':), lees ik je mooie verslag van ons weekend! Heeeel geslaagd was het! Blij dat het wat warmer is. Oh ja en morgen weer wie is de mol!!

    Dikke kus

  • 27 Februari 2011 - 12:04

    Romy:

    Jooo Iris mooi verhaal, als ik het zo hoor ben ik blij dat ik wat later in het jaar bij je kom. Dan nog trek ik 200 leggings aan hoor;) dont worry!! Je vermaakt je goed zo te horen, en leuk dat je verjaardag nog zo uitgebreid gevierd is. Heb zin om naar je toe te komen en de zweden, en fransen ook te verslaan in gekkigheid;):P

    Dikke kus

  • 27 Februari 2011 - 18:29

    Yvette:

    Hi Iris,

    Zo, dat was wel weer een geslaagde tijd volgens mij! Toch klinkt je verjaardag wel weer erg gezellig!:) Juist erg bijzonder om je verjaardag eens een jaartje ergens anders te vieren toch!? Ook weer een ervaring!
    zo, dus de zomerse temperaturen komen weer!? Wat een heerlijkheid!
    Ik ben vandaag ook weer terug gekomen uit het koude Oostenrijk! Was weer helemaal top!
    Veel plezier daar!

    xx

  • 28 Februari 2011 - 15:48

    Leonie:

    Ha Iris, Jolijn heeft van de week voor t eerst hier opgepast en ook dat is reuze gegaan. Ze vertelde al dat ze bij jou was geweest en dat jullie veel lol en fun hadden! Heb daarom je site weer eens bezocht en wauw... je verveelt je niet: tripje hier, bezoekje daar en mensen uit NL die Uppsala bezoeken. Geniet ervan en suc6 verder! L. groetjes, je oppaskids en ouders

  • 28 Februari 2011 - 15:49

    Leonie:

    En o ja, alsnog van harte!!!

  • 11 Maart 2011 - 20:26

    Marja:

    Hallo Iris, Vandaag Jolijn gesproken. Als ik had geweten dat ze goed haar best in Zweden had gedaan had ik even door gevraagd. Wat heb je het leuk!!!!

    Groetjes Marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Uppsala

Iris

Actief sinds 24 Juni 2010
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 27899

Voorgaande reizen:

20 September 2014 - 26 Januari 2015

Iris goes South-America

19 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Iris goes Jordan

15 Januari 2011 - 14 Juni 2011

Iris goes Sweden

20 Juli 2010 - 28 Augustus 2010

Iris goes Thailand

Landen bezocht: