Dreaming of a green spring - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Iris - WaarBenJij.nu Dreaming of a green spring - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Iris - WaarBenJij.nu

Dreaming of a green spring

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

26 Maart 2011 | Zweden, Uppsala

Op deze heerlijke luie zaterdag begonnen m´n vingers weer te kriebelen om een verhaal te schrijven. Het is een prachtige dag, dus zodra de zon ons balkon bereikt verruil ik mijn bed voor het bankje buiten. Ik ben inmiddels nogal geobsedeerd door het weer (genetisch belast? ), ik kan niet wachten tot het echt lente wordt! Elke ochtend kijk ik eerst even naar buiten hoeveel gras er ‘ bij gekomen’ is. En wat de voorspellingen zijn op weeronline. Het gaat de goeie kant op! Inmiddels ben ik ook weer aan het hardlopen, en dan zie je het werk van de zon pas echt goed. Waar ik de ene dag iemand zag langlaufen, verscheen twee dagen later een half aardappelveld waar je onmogelijk nog met latten overheen kon gaan. Dan verschijnt er een grote glimlach op m’n bezwete gezicht ;).

De afgelopen weken zijn weer voorbij gevlogen. Een van de twee vakken heb ik al afgesloten (iedereen heeft het vak gehaald, waarschijnlijk om ons stil te houden over de belachelijke organisatie, alleen de cijfers moeten we nog krijgen), wat betekent dat al ongeveer de helft van mijn tijd hier er al op zit. Gelukkig besef ik me dat maar al te goed, en probeer ik er zoveel mogelijk uit te halen. Dat lukt wel aardig, als ik me bedenk dat ik het ene weekend in Kopenhagen zit, en het volgende in Tallinn! En met Finland en Sevilla voor de boeg.. Ik heb echt een heel zwaar leven!

Het kokweekend in Kopenhagen was uiteraard erg geslaagd, alleen jammer dat er maar drie van de acht aanwezig waren ;). Maar dat mocht de pret niet drukken! Gerard heeft z’n rol als gastheer erg goed volbracht, met vooral heeerlijke ontbijtjes. ’s Avonds waren onze benen zo moe (met een lekker dutje als gevolg voor mij en Chantal), dat we wel de hele stad gezien moeten hebben. En wat voor stad! Echt een wereldstad. Daarmee vergeleken is Uppsala een dorp. Veel mooie gebouwen, er wordt geleefd, het is een beetje viezig (nou ja vergeleken met Zweden), sirenes loeien en er zijn gekke dronken mensen op elk tijdstip van de dag. En met het uitgaan in het ‘ meatpacking-district’ voelde het net alsof je in een film zat die zich afspeelt in Oost-Duitsland. Een van de hoogtepunten was ons bezoekje aan de zelfverklaarde semi-vrijstaat Christiania, weer zo’n filmmoment. Het leek een soort kinderboerderij voor mensen, met kraakpanden, overal vuurtjes en verstopte kroegjes en ‘ winkeltjes’. Het effect werd versterkt doordat het aan het schemeren was, brr spannend! Maar voor het donker wilde deze schijterd er toch wel uit.

Tallinn (Estland) was weer een heel ander verhaal. Wat een schattig stadje! Het sneeuwde de hele dag, en er was ’s ochtends amper een ziel te bekennen :P. We hebben lekker rondgewandeld warmde onszelf op in cafeetjes. De Russische kathedraal was erg indrukwekkend, een soort klein Kremlin. Wat zijn er toch een hoop mooie dingen in de wereld!
Bijna net zo gedenkwaardig als het bezoek aan het stadje zelf waren de heen- en terugreis. Met een groep van tien man (meeste huisgenoten) sliepen we twee nachten op een cruiseschip, en hadden we dus een dag in Estland. Wat een aparte wereld is zo’n cruiseschip! We hebben ons verbaasd over oude mensen die erg genoten van dit uitje en een borrel teveel ophadden. En koffers vol alcohol mee naar huis namen omdat dat op de boot een stuk goedkoper was. Er waren van die foute optredens en spelletjes die we stiekem wel leuk vonden, dus hebben we meegedaan aan de bingo haha. Uiteraard niks gewonnen.

Hier in Uppsala gaat het leven rustig door, ik geloof dat er een soort van gewenning in is getreden, want af en toe kost het me moeite om mensen mee uit te krijgen. Maar ik ga er vanuit dat dat de laatste winterdipjes zijn, dus over een weekje moet dat over zijn ;). En een momentje van rust kan ook geen kwaad. Maargoed, morgen komt het feestbeest Marjosse, dus dan gaan we de dansvloer onveilig maken!

  • 26 Maart 2011 - 14:05

    Christa:

    Jaaaaa leuk verhaal weer! :) Lekker dat ook daar de lente begint door te zetten! En heel veel plezier met Marjosse! kus!

  • 26 Maart 2011 - 14:07

    Christa:

    Oh, en ik heb trouwens nog een leuk weetje: volgens mijn cultuurkunde boek is het in Zweden zomer wanneer het boven de tien graden is (en winter wanneer het onder nul is).
    Heel gek!

  • 26 Maart 2011 - 14:12

    Marjosse:

    WOOEEEHHOOEEE!! ik heb er zin in!!!:D als het moet trek ik mn hardloopschoenen wel gewoon aan in eht vliegtuig om binnen het gewicht te blijven (hopelijk zit de man van mn dromen niet precies op diezelfde vlucht, want dan komt het nooit goed.. maar dat heb ik voor je over!) Ik heb mn zusje op dit moment naar de supermarkt gestuurd om die winegums/drop dingen te halen (waarom zou je het zelf doen als je het anderen kunt laten doen) en ik heb er zin innnn!!!!:D
    xx!

  • 26 Maart 2011 - 14:23

    Zusje Slavendrijver:

    Gelukkig, ze heeft de goede meegenomen dus no worries!

  • 26 Maart 2011 - 22:49

    Oma En Opa Penning:

    Lieve Iris.
    Uit je mail en de verhalen die je schrijft hoeven we ons geen zorgen te maken dat je heimwee zal krijgen. ook het feesten zal je zal volgens ons niet in Zweden verleren.
    Iris geniet er nog maar goed van nu je nog jong bent, je zal in je leven nog lang genoeg hard moeten werken.
    Liefs en de H.G. van oma en opa

  • 27 Maart 2011 - 12:19

    Jolien:

    oeps had net een reactie gezet maar die is er niet op gekomen.. maar ier wat een leuk verhaal weer! klinkt alsof je je daar goed vermaakt! ik ben weer terug in het koude kikkerlandje (al is het nu heerlijk weer hier!) en ben aan het genieten van het hollandse eten. jij nog veel plezier en miss dat lil en ik binnenkort weer wat vluchten kunnen uitzoeken:D xxxxx

  • 28 Maart 2011 - 03:18

    Nicole:

    O nee! Ik heb nu al medelijden met Upsala, dat kan het kleine vredige dorpje niet aan, zo'n feestbeest als Marjosse! Als dat allemaal maar goed gaat. Ier, geniet van elke zonnestraal, dat doe ik hier ook (zolang het nog kan want het is al herfst :o!) En houd die aap een beetje in het gareel.
    Liefs!

  • 28 Maart 2011 - 18:29

    Frank:

    klinkt weer goed! En vet dat je zoveel plaatsen bezoekt!

  • 30 Maart 2011 - 13:22

    Elise:

    Hey Ier!
    Super leuk om weer een verhaal te lezen! :D Kennelijk is het daar nog steeds hartstikke leuk :). En wat leuk dat je daar zo veel doet! Ik krijg zo een beetje het idee dat er van studeren maar weinig in huis komt! Hihi! ;) En heb je nou geen zin om weer naar huis te komen? Je zit er nou al zo lang... Als je weer in Nederland ben wil ik zeker een afspraak maken! :) Ik wil wel eens al je stoere verhalen horen! Haha!
    Hier is alles ok. Caitlin heeft haar bilaterale oorontsteking weer overleeft, maar nu ben ik aan de beurt: een acute amandelontsteking... :( Nahja, een antibioticakuurtje en dan zijn we d'r ook weer van af! :)
    Nog heel veel plezier daar! Geniet met volle teugen!!! ;)
    Liefs en een dikke kus en knuf!!!
    Elise

  • 01 April 2011 - 05:38

    Jiske:

    GENIETEN DAAR!!!!! Hopelijk komen wij ook nog even langswippen:D heb nu 4 Zweedse dames ontmoet! Eentje woont in Stockholm.. misschien kunnen we daar slapen als we een nacht uit willen daar;)?

  • 14 April 2011 - 07:55

    Steffi:

    Hola mi mejor amiga!
    Jeetje jeetje, heeft ze al zon mooie reis, en nog niet genoeg van nog meer tripjes maken ;) (Zei heet iris)
    Disfrutar la Vida! (genieten van het leven)
    Muchas gracias para tu carta!
    Mooi dat jou vingers gelukkig wel kriebelen, haha mijne moeten nog gaan jeuken;)
    Dikke kroel Stef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Uppsala

Iris

Actief sinds 24 Juni 2010
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 27918

Voorgaande reizen:

20 September 2014 - 26 Januari 2015

Iris goes South-America

19 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Iris goes Jordan

15 Januari 2011 - 14 Juni 2011

Iris goes Sweden

20 Juli 2010 - 28 Augustus 2010

Iris goes Thailand

Landen bezocht: