Lentekriebels - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Iris - WaarBenJij.nu Lentekriebels - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Iris - WaarBenJij.nu

Lentekriebels

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

07 Mei 2011 | Zweden, Uppsala

Behalve lentekriebels er is weinig gekriebel in mijn vingers de laatste tijd. De belangrijkste reden hiervoor is dat er zoveel gebeurd is sinds de vorige keer dat ik schreef, meer dan een maand geleden, dat ik niet zo goed weet waar te beginnen en wat te vertellen. Bovendien was het weer de laatste tijd prachtig, waardoor ik liever wat kleur op m’n gezicht wilde dan achter de computer zitten. Maar ik zie het toch als een plicht om het thuisfront enigszins op de hoogte te houden (laat mij maar in de waan dat jullie dit allemaal lezen ;) ), en daarbij wil ik als ik later oud en krom ben mezelf aan deze mooie tijd kunnen herinneren! Dus daar komt ie (dan he).

Het is dus eindelijk lente. Het mooie weer heeft het leven in Uppsala totaal veranderd. Ik herinner me nog dat ik me afvroeg waar alle mensen in hemelsnaam waren toen ik hier aankwam en gedurende de winter. Volgens mij houden sommige Zweden hier een echte winterslaap, want het lijkt wel of er drie keer zoveel mensen op straat zijn! Iedereen geniet van de zon en wil zoveel mogelijk buiten zijn. Dit betekent barbecues, voetballen op het veldje voor Ekeby en op terrasjes zitten, mmmm. Geen probleem!

Vier gasten hebben in de tussentijd gebruik mogen maken van hotel Ekeby: Marjosse, Gerard en papa en mama. Hoewel ik meestal zo’n beetje hetzelfde ‘rondje’ maak zie ik elke keer weer nieuwe dingen in dit kleine stadje, heel leuk is dat. Snerikes viel bij de jongelui goed in de smaak, (de alcohol trouwens ook), en papa en mama hebben kennis mogen maken met de wafels van Östgöta nation. Gamla (= oud) Uppsala heb ik inmiddels ook drie keer bezocht, maar dat verveelt nooit. Het is één van de oudste en bekendste plaatsen in Scandinavië, met indrukwekkende grafheuvels. Er staat een prachtig oud kerkje waar vooral de stilte indruk maakt. Het openluchtmuseum was helaas nog niet open in maart en april, maar gelukkig komt Cato, die daar vast wel voor te porren is ;), over een week.
Met papa en mama heb ik eindelijk wat meer van Zweden kunnen zien. Nadat ik ze eerst een paar dagen uit had geput en alle hoeken van Uppsala had laten zien was het tijd om in de auto te stappen. De eerste stop was een schattig hotelletje bij lake Siljan in de buurt (richting het noordwesten), de favoriete vakantieplek van veel Zweden. De dorpjes daar vielen een beetje tegen, en opeens waren er overal dikke mensen met een foute kledingsmaak (die je weinig ziet in Uppsala of Stockholm) maar de natuur was inderdaad prachtig. Het weer kon niet stuk, wat ons dan ook deed verbazen was een skipiste die nog aardig bezocht werd! We hebben rond het meer ‘getourd’, mooie, rode, Zweedse huisjes bewonderd en zelfs een paar beren en andere grote beesten gezien in het Orsa Björnpark… (Weliswaar achter een hek, maar toch, het was een groot hok!).

Koninginnedag moest ik dit jaar helaas overslaan in Nederland, maar hier was het feest niet minder! Op 30 april wordt in veel Europese landen Valborg (Walpurgisnacht)gevierd, het feest van de lente. De place to be is zelfs volgens de lonely planet Uppsala, dus ik zat hier goed! Uit het hele land, vooral uit Stockholm, komen mensen (veelal studenten) hierheen. Na een feestje op vrijdagavond om op te starten moet je zaterdag vroeg je nest uit om naar een bootrace op de Fyrisan te kijken. Studenten maken zelf boten gemaakt in allerlei thema’s, het leek net ter land, ter zee en in de lucht. Er zitten een aantal watervalletjes in de rivier, die ervoor zorgen dat het vrij lastig is om droog te blijven. De meeste boten overleven de eerste stroomversnelling zelfs niet, wat erg leuk is om te bekijken natuurlijk! Erg lachwekkend! Vervolgens gaan de meeste studenten naar het Ekonomicumpark om te picknicken. Champagne en aardbeien werden tevoorschijn getoverd! Ik heb nog nooit zoveel mensen bij elkaar zien picknicken, óveral waar je keek waren mensen. Al die mensen moesten natuurlijk ook toiletteren, wat nog niet zo makkelijk was. Er waren veel te weinig wc’s neergezet, met een wachttijd van een half uur, waardoor er een soort plasbosjes ontstonden (uit eerste hand heb ik zelfs vernomen dat een enkeling daar meer deed!). Er waren jongens- en meisjes bosjes, wat met al die dronken mensen voor heel dat hilariteit zorgde. Naast het bosje kwam ik zelfs mijn grappige, Belgische leraar tegen, gelukkig had ik mijn broek al opgetrokken.

Die leraar zorgde voor ‘amusante’ lessen in vergelijkende rechtsgeschiedenis. Zijn hoofddoel was vooral om ‘fun’ te hebben, wat wel gelukt is. Met een groepje moet je elke seminar een presentatie voorbereiden. Dat deden we dan even voor de les tijdens de lunch, wat ervoor zorgden dat we van elkaar amper wisten wat we gingen zeggen. Het gebeurde dan ook wel eens dat iemand zei: ‘Nu gaat x hierover praten.’ X: ‘Dat heb ik net al verteld.’ Hahahhaa oeps. Maar sinds de rest van de klas ook amper oplette viel dat niet eens op. Wederom heb ik er dan ook niet erg veel van geleerd, maar met m’n essay heb ik het er kennelijk toch goed van afgebracht. Maar dat is niet zo ingewikkeld in Uppsala.
Deel II van de cursus is rechtsfilosofie. We hebben nu een fantastische lerares (niks ten nadele van de vorige grapjas hoor) die mij kippenvel kan bezorgen tijdens een lecture. Het gaat om hele interessante onderwerpen, waar we in onze rechtenstudie weinig bij stil staan, maar die het waard zijn om eens bij stil te staan.

Zoals eerder gezegd is het lente, en die is vandaag weer heerlijk voelbaar. Ik ga dan ook naar de Linnéträdgården, een reconstructie van de botanische tuin van Linneus, om een boekje te lezen en lekker van het zonnetje te genieten! Hej då!

  • 07 Mei 2011 - 09:56

    Maarten:

    "gelukkig had ik mijn broek al opgetrokken" haha Ier altijd lachen met jou ervaringen! Geniet van de lente en de laatste weken daar!

  • 07 Mei 2011 - 10:01

    Hilde:

    Haha ik weet wat wat jij bedoelt met uit eerste hand heb heb ik zelfs vernomen dat een enkeling daar meer deed! Als ik er nu weer aan terug denk, moet ik weer lachen! Geniet nog even van Uppsala, want voor je het weet is het weer voorbij :(

  • 07 Mei 2011 - 10:27

    Marlies:

    Vanaf Maarten zn nieuwe Apple kan ik nu reageren op je mail, hahaha, en ik lach me weer rot, mooi hoe jij kort en krachtig de situatie weet te schetsen en we ons er echt wat bij voor kunnen stellen hier;) Jeetje, het schiet al op, over minder dan 6 weken ben je terug en kan je lekker bij me komen logeren voor ik vertrek, nu al zin in liefste zus! Geniet van de zon, ga ik ook doen hier;)

  • 08 Mei 2011 - 01:23

    Nicole:

    Lieve Iris! Ik lig echt in een deuk... vooral "gelukkig had ik mijn broek al opgetrokken" was inderdaad hilarisch:D Heel veel plezier nog je laatste paar weken! xxxx

  • 08 Mei 2011 - 01:23

    Nicole:

    Lieve Iris! Ik lig echt in een deuk... vooral "gelukkig had ik mijn broek al opgetrokken" was inderdaad hilarisch:D Heel veel plezier nog je laatste paar weken! xxxx

  • 08 Mei 2011 - 08:51

    Oma En Opa Penning:

    Lieve Iris,met veel interesse je reisverslag gelezen,
    Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.Ja Iris de tijd gaat heel snel,en keert niet terug,dus geniet er van nu je nog jong bent,
    Liefs en de H.G.van Oma en Opa

  • 09 Mei 2011 - 12:10

    Lotte:

    Hee Pier, mooi verhaal weer. Haha die dronken toestand lijkt me een mooi schouwspel! Geniet nog veel! liefs

  • 09 Mei 2011 - 12:24

    Jolijn:

    Prachtig! En we skypen inderdaad weer snel! :D

  • 14 Mei 2011 - 05:55

    Leonie:

    Ha Iris,

    Leuk weer je belevenissen te lezen! Studie ook okee? Geniet nog van je tijd daar, en vooral van het lente-weer. Hoop dat dat je een lekker zweeds kleurtje en gevoel geeft! Fijne tijd nog! Lieve groetjes van Camiel, Giedo en Carlijn en ons.

  • 03 Juni 2011 - 11:40

    Leonie:

    Ha Iris,

    Thanx voor je lieve kaartje! De jongens vonden het prachtig: een echt kaartje uit Zweden! Hoe bijzonder kan het allemaal zijn... Ga lekker genieten van je laatste weekjes, ook van het mooie lenteweer en we zijn benieuwd naar je 'live-verhalen' als je weer terug bent! Warme groetjes, Camiel, Giedo en Carlijn (en ook van ons natuurlijk!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Uppsala

Iris

Actief sinds 24 Juni 2010
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 27898

Voorgaande reizen:

20 September 2014 - 26 Januari 2015

Iris goes South-America

19 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Iris goes Jordan

15 Januari 2011 - 14 Juni 2011

Iris goes Sweden

20 Juli 2010 - 28 Augustus 2010

Iris goes Thailand

Landen bezocht: