MIM united - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Iris - WaarBenJij.nu MIM united - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Iris - WaarBenJij.nu

MIM united

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

02 Februari 2011 | Zweden, Uppsala

Wat vliegt de tijd! Ik zit hier inmiddels al twee en een halve week, en het voelt eigenlijk al heel normaal.

Na een hectische eerste week, waar wij als nieuwe exchange students elke dag bij een andere nation koffie dronken, wafels aten, lunchten, of naar de pub of club gingen, was het tijd om lid te worden. Het was het voordeligst (en leukst) om dit te doen bij een nation die wekelijks een club heeft, aangezien je dan nooit entree hoeft te betalen (als niet-lid betaal je na negen uur entree). En dan was het natuurlijk helemaal handig als we samen (huisgenoten e.d.) een nation kozen, want dan kan je net wat langer tafelen en indrinken! De keuze was daarom tussen Stockholm’s (stelletje ballen die ons anderhalf uur in de kou in de rij hadden laten staan), Varmlands (ook wel de ‘meatmarket’ genoemd..) en Snerikes. Tja dan is de keuze niet zo moeilijk! Na een leuke Mad Hat Tea Party bij Snerikes zijn we dan ook lid geworden, terwijl we het dinsdagavondfeest nog niet mee hadden gemaakt… gelukkig bleek dat twee dagen later nog leuker dan verwacht, en zijn we erg blij met onze keuze! En nog een leuke bijkomstigheid: ik kwam erachter dat mijn Zweedse buddy er ook lid is, dus dat is helemaal gezellig! En zij was natuurlijk apetrots ;).

Op dinsdag 25 januari kreeg ik al de eer om mijn eerste rondleiding door Uppsala te geven; Marlies en Maarten waren sinds maandagavond in town! Ik had mezelf voor vertrek voorgenomen om voor hun komst al zoveel mogelijk mijn leven hier ‘op orde’ te hebben. Ik moest ze natuurlijk wel iets kunnen laten zien! Ik was dat doel al ver voorbij geschoten: op mijn fiets sjees ik als een Zweed over de besneeuwde straten, ik weet de weg, ik ken al aardig wat mensen en mijn kamer en huis is super. Het voelde dan ook heel vertrouwd om ze hier te hebben, en voor hun gold hetzelfde. Ze kletsten gezellig met mijn huisgenoten en schoven graag aan de keukentafel!

Na een koude wandeling langs wat nations en universiteitsgebouwen, belandden we bij het waffle-buffet bij Östgöta nation… my favourite! Voor 25 kroon (€2,50) kan je daar onbeperkt wafels zelf maken en opeten. En voor 10 kroon heb je daar onbeperkt koffie en thee bij! M&M waren helemaal verrast door de mooie gebouwen hier, vooral van de nations. Waar studentenverenigingen bij ons niet zo schoon zijn en vooral heel erg stinken naar bier, zijn ze hier zowel van binnen als van buiten erg mooi en goed onderhouden. En we snappen niet zo goed hoe ze níet kunnen stinken naar bier, want de feestjes zijn er niet minder om!

’s Avonds zijn we naar Snerikes gegaan om dat te ondervinden. Je maakt heel wat mee op zo’n avond! Om tien uur zijn de meeste hier al dronken (indrinken begint hier rond zes uur, ik heb zelfs wel eens drie uur gehoord…) en gaan compleet uit hun dak. Zowel mannen als vrouwen. Waar de mannen bij ons liever aan de bar hangen en een beetje hun hoofd op het ritme van de muziek bewegen, dansen ze hier super uitbundig! Ook met elkaar.. Met daarbij het feit dat ze bijna allemaal skinny jeans dragen en eruit zien als H&M modellen geeft dat je soms wel te denken ;).

Woensdag zijn we naar Stockholm gegaan, wat vanaf hier maar 40 minuutjes met de trein is. Het was een hele gezellige dag, en we hebben aardig wat gezien van de stad. Minpuntje was dat het tempo eeeerg laag moest, aangezien ik ziek aan het worden was, en dat het behoorlijk koud was, waardoor je steeds van warmtebron (café) naar warmtebron (café) gaat. Of gewoon 2 uur blijft zitten.

Deze citytrip bleek achteraf misschien niet zo slim, of misschien was het al onomkeerbaar, maar donderdag was ik goed ziek. Koorts en geen stem meer over: de griep! Gelukkig had ik twee dokters in huis die me op wisten te fleuren (of niet :P, ik zal maar geen details vertellen…) en goed voor me zorgden. Marlies maakte fruithapjes, soep om het hele weekend door te komen, en hield de paracetamolstand bij. Zij zijn die dag nog naar het oude Uppsala geweest, waar ik (in de lente!) ook maar eens heen ga lopen. Heel erg jammer dat ze vrijdagochtend weer weg gingen, en niet alleen maar omdat ik nog wel een dokter kon gebruiken ;). Maargoed, lang leve skype en goedkope tickets, ik denk dat ik ze nog wel zie voor Malawi! (Voel de druk…)

Vrijdag kon ik amper uit mijn bed komen, maar gelukkig heeft de Zweedse tv erg interessante Amerikaanse programma’s! Zo kwamen Jerry Springer, Cheater (soort detectiveprogramma van mensen die denken dat hun partner vreemd gaat), the OC, Desperate Housewives en Judge Judy voorbij! Zo kom je de dag wel door haha. Deze programma’s hebben me kennelijk erg goed gedaan, want zaterdag was de koorts al aardig gezakt, en zondag ging het wel weer prima. Wel lijkt het of ik een maagverkleining heb gehad in die paar dagen, want ik eet niet meer zo veel :|. En dat wil ik graag zo houden, want er gingen wel heeeeel veel tosti’s doorheen. Dus ik maak nu gewoon wat kleinere porties, goed he!

Eigenlijk heb ik vanaf vorige week woensdag dus niks benoemingswaardig gedaan. Ik hou m’n rust erg bewust, want komend weekend staat er een trip naar Lapland op het programma! Aangezien dat bijna de Noordpool is, en het er dus koud is, en het nogal een duur reisje is, wil ik wel helemaal beter zijn. Anders overleef ik de sauna’s niet ;). Ik ga met vier huisgenoten en twee andere meiden. We nemen vrijdagavond de trein (20 uur), slapen twee nachtjes in een huisje en zijn dinsdagochtend weer terug. In de tussentijd doen we een hondensleetocht, een noorderlichttour (maar dat zal tegenvallen; volgens weeronline sneeuwt het het hele weekend), een tocht op de sneeuwscooter naar het Icehotel en je kan er onbeperkt ijsvissen, de sauna in en een ijsbad nemen ;). Dat gaat dus een unieke ervaring worden! Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs Iris

  • 02 Februari 2011 - 20:01

    Marlies:

    Jajajajaja, ik ben de EERSTE!!!;)

    Klinkt goed he? Als je onze dagen zo samenvat krijg ik nog meer heimwee, wat was het GEWELDIG!!!Plaats eens even wat foto's hier, kan iedereen die geen FB fan is t ook bewonderen;) Anyway, lieve zus, we skypen en hou je haaks aankomend weekend, en je MOET en ZAL dat noorderlicht zien, kom op!!

    kroelie!

  • 02 Februari 2011 - 20:05

    Jolijn:

    Wauw! Ik hoop dat dit avontuur je geld waard is! ;) We skypen daarna weer, om onze trip door te spreken, nu hopelijk zonder storingen !
    nog 16 dagen!! en dan kunnen we weer knuffelen!

    Geniet van dit weekend schat!

  • 03 Februari 2011 - 13:01

    Lisanne:

    Niet alleen voor jou gevoel maar ook naar mij gevoel ben je al een hele tijd weg!
    Zet het feesten vooral door en maak er een super weekend van! (Al denk ik dat dat niet zo moeilijk is met al die gave activiteiten...)
    Hou je taai Red Head x

  • 03 Februari 2011 - 13:07

    "Tante" Wil:

    Na een heerlijke wintersportweek in Duitsland/Tsjechië opende ik mijn mail en vond weer een super-uitgebreid verslag van je eerste memoires in Zweden. Zo te lezen is het weer genieten van al het nieuwe. Jammer dat je "ziekerig" was toen M&M er waren. Hadden zij geen tovermiddeltje bij zich voor jou? Nu maar weer extra genieten op de bijna "NOORDPOOL". Een fijn weekend gewenst!!!!!!!

  • 03 Februari 2011 - 13:56

    Romina:

    Vet!!! Hoop dat je snel weer helemaal fit bent en ben reuzebenieuwd naar je Noordpool ervaringen ;-) Liefs van je homie

  • 03 Februari 2011 - 16:30

    Frank:

    Eey Iris! supervet verhaal en gaaf dat je bij een studentenvereniging daar bent gegaan! Hier in de VS is dat veel te duur, zoals de meeste dingen hier;) Mooie foto's heb je ook geplaatst;) veel plezier in lapland van t weekend!

  • 03 Februari 2011 - 19:06

    Rosanna:

    Klinkt allemaal superleuk ier! Fijn dat t zo bevalt!. Heel veel beterschap en veel plezier alvast voor je trip naar lapland, veeeet! xxx

  • 04 Februari 2011 - 07:38

    Stef:

    Ieeer... Of moet ik zeggen sweeeed ;)
    Zo gaan we lekker bij elkaar berichten posten haha! Leuk verhaal, en wat een dingen te doen hè! Ik zou inderdaad ook wel graag naar de Noordpool willen:)saunatjes in en uit! Dat met die nations heb je hier niet echt in Sevilla!ik ga me lekker voegen onder de locals:p ben benieuwd naar je verhalen over de Noordpool! Muchos besosSss

  • 04 Februari 2011 - 14:18

    Opa En OmA PENNING:

    lieve Iris
    de wijze waarop het verslag is binnen gekomen werkt uistekend ,handig opgelost slimmerd.Fijn dat je weer opgeknapt bent,we hopen dat je een heel mooie reis naar het hoge noorden zal hebben [in goege gezondheid ] dokters in de nabijheid geven geen garantie op gezondheid.Oma s manier van dokters hulp is zo slecht nog niet.
    Met ons gaat het goed ,heel mooie reis veel gezondheid en het allerbeste toegewenst liefs en de H.G. van ons

  • 04 Februari 2011 - 19:24

    Jennifer:

    Ierieeee wat klinkt dat allemaal geweldig zeg!! Ik ben jaloers op je. Geniet ervan en blijf schrijven, het is echt superleuk om te lezen!
    Liefs, Jen

  • 10 Februari 2011 - 15:58

    Frank:

    klinkt goed allemaal! en mooie foto's ook! Vooral die op facebook van lapland! Leuk om te lezen dat je t erg goed maakt daar!Blijf maar schrijven..;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Uppsala

Iris

Actief sinds 24 Juni 2010
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 27914

Voorgaande reizen:

20 September 2014 - 26 Januari 2015

Iris goes South-America

19 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Iris goes Jordan

15 Januari 2011 - 14 Juni 2011

Iris goes Sweden

20 Juli 2010 - 28 Augustus 2010

Iris goes Thailand

Landen bezocht: