Je voudrais faire caca - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Iris - WaarBenJij.nu Je voudrais faire caca - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Iris - WaarBenJij.nu

Je voudrais faire caca

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

11 Februari 2011 | Zweden, Uppsala

Ik wil jullie thuis natuurlijk niet overladen met al te veel verhalen – het moet wel leuk blijven – maar jullie zijn natuurlijk reuze benieuwd naar Het Grote Lapland Avontuur! Vandaar dat ik er maar weer een reisverhaal in gooi! En ik geloof dat ik genoeg grappige dingen te vertellen hebben zodat de aandacht niet verslapt ;).

Na zeventien uur in een trein te hebben gezeten, met z’n zevenen in een coupé van 4m2, kwamen we moe en brak aan in Kiruna. ’s Nachts hadden we al het eerste alcoholslachtoffer, Morgane moest de wc opzoeken... Aangezien ik zojuist al de rest van dit verhaal heb geschreven, en ik dus weet dat het een beetje vies wordt, zal ik hier maar niet in details treden.
’s Avonds was het meteen al tijd voor een hoogtepunt; de hondensledetocht. A dream coming true! We werden ingepakt als mummy’s, en daar gingen we! Ik denk eigenlijk dat de foto’s wel vanzelf spreken. Met een big smile, verstopt achter een sjaal, was het puur genieten. Door het bos, over vlaktes, af en toe naar een kant toe hellen op een ijzig stuk.. en met een grote viking achter ons die de honden zachtjes aanwijzingen gaf. Tussendoor mochten we warm worden in een tipi (waarom een tipi en geen iglo snap ik niet) waar we heerlijke zalmsoep kregen. Wat hebben we goed geslapen ’s nachts! De alcohol sloegen we maar even over.
Maar dat was nog lang niet alles, zondagochtend werden we opgehaald om op sneeuwscooters naar het IJshotel te rijden. Aanvankelijk hoefde dat van mij niet zo, maar wat vond ik het gaaf!! Het was net wintersport; heuvel op, heuvel af, tussen de bomen door sjezen.. wauw! Op de meren mocht je tot 80 km/u, dat is hard op zo’n ding! Dus bleef het bij mij bij 70 ;). Je hebt namelijk niet echt het idee dat je controle hebt, aangezien je gewoon in de natuur bent, en er overal hobbels en bobbels zijn. Ook is het sturen erg zwaar. Dat was ook de reden dat Emily niet tussen de bomen wilde rijden. (‘Iris, you have seen me on a bike..’) Haha dat was ik even vergeten, maar toen ze me eraan herinnerde mocht ze van mij niet eens meer in het bos rijden. Het IJshotel was ook zeker de moeite waard, op de Royal suite na kon je alle kamers bekijken.
’s Avonds was het uiteraard tijd voor de sauna. Dat liep een beetje anders dan verwacht, want je moest ‘m zelf opstoken! Dus pas na anderhalf uur konden we eindelijk onze kleren uitdoen in de sauna :P. En ook tussendoor moest je hout in de kachel gooien. Hoogtepunt was natuurlijk de sneeuw in rennen in je badkleding! En heeeeeel snel weer terug!
’s Avonds hebben we zelf nog een beetje noorderlicht mogen ervaren. Ik was erg fanatiek, op een gegeven moment ging ik bijna elke vijf minuten naar buiten (dat is nogal wat met -30 C), maar helaas hebben we het spectaculaire moment gemist. De volgende dag spraken we namelijk twee jongens die het wel hadden gezien, prachtige foto’s hadden ze gemaakt. Maargooeed, een paar groene strepen in de lucht maakten mij ook al best blij!

Nu is het ‘normale’ leven weer begonnen. Mijn huisgenoot Francois en ik hebben een favoriete bezigheid ontwikkeld: elkaar onze taal leren. En dan mag ik bijna 21 zijn, en hij 25, het blijft natuurlijk leuk om elkaar vieze dingen te laten zeggen! Met als gevolg dat hij de hele dag, met Frans accent, ‘Ik moet poepen’ zegt. Hahaha nou dan kan je me opvegen. Inmiddels is mijn Franse vocabulaire ook aardig uitgebreid. Dus mocht ik in de toekomst een keertje over moeten geven, ik weet wat te zeggen tegen mijn Franse vrienden! (‘J’ai envie de dégueuler!’)

Een andere vermakelijke bezigheid is het opschrijven van quotes. Het gebrek aan kennis van de Engelse taal en het niet kunnen verstaan van anderen zorgt nogal eens voor grappige zinnen. Het is natuurlijk het leukst om die uit de context te lezen, dus hieronder volgt een kleine greep uit onze collectie:
• ‘How long did it take you to take a shit?’ (Kurt)
‘Just a few hours.’ (Iris)

• ‘I really try to understand Emily, but I can’t.’ (Francois)

• ‘Matti, can you give me your meat-things?’ (Iris)

• ‘I really want to vomit, but I didn’t succeed.’ (Morgane)

• ‘Don’t worry Iris, I don’t enjoy being so retarded. ‘ (Emily)

• ‘What’s bum?’ (Morgane)

• ‘What’s dumb?’ (Morgane)

• ‘What do you call that thing you throw to someone who’s drowning?’ (Emily)
‘A frisbee?’ (Onno)

• ‘I was a waitress.’ (Francois)

• ‘So Emily, can I call you dirty violent bitch?’ (Morgane)

• ‘That’s good to know for when I’m in Dutchland.’ (Francois)

Nu is het tijd voor serieuze zaken. Ik betrapte mezelf erop dat ik de vorige keer vergeten ben wat over het studeerleven te vertellen. Dat is niet zonder reden; naast het studentleven is dat namelijk verwaarloosbaar. Onder andere vanwege een incapabele student-assistent (die inmiddels ontslagen is, dus misschien wordt het beter) zijn lessen verplaatst, toegevoegd, tijden niet goed doorgegeven en materiaal verwisseld. Bovendien wordt de lat voor exchange-students in de lessen niet zo hoog gelegd, waardoor je met je ‘studeer’-groepje gerust de vragen onder elkaar kan verdelen en dus maar 1/6 van alle vragen hoeft te maken. Dat zou niet zo slim zijn, als je over die besproken onderwerpen een tentamen zou moeten maken, maar wij moeten aan het eind van dit vak een essay schrijven. En aangezien de essay- onderwerpen niet expliciet, en amper impliciet, aan bod komen, kan je tijdens de les gerust uit je neus eten (bij wijze van spreken ;) ). Feit blijft natuurlijk dat we een essay moeten schrijven, maar die hoeft pas over vier weken ingeleverd te worden. Ik was eigenlijk van plan om vandaag een opzet te schrijven, maar toen kreeg ik zóveel waarbenjij.nu-inspiratie dat ik liever hieraan ging zitten ;). Ook moest ik Wie is de mol kijken, en m’n doucheputje schoonmaken, want die liep niet meer door (bleegh, ik kwam haren van minstens vijf jaar geleden tegen). Tja, dan is je dag zo voorbij!

Ik vergeet bijna dat ik m’n eerste interessante les gehad heb, namelijk Zweeds voor Beginners! Ik lag helemaal in een deuk, de lerares deed me een beetje aan mezelf denken in Thailand. Wat een leipo :P. We moesten haar steeds nazeggen, een omdat het Zweeds nogal een melodieuze taal is moest ze daarbij ook haar hele lichaam gebruiken. ‘Nederlaaaaaaaandiska.’ ‘Austraaaaaaaaaaaalien.’ We voelden ons weer zes jaar, heerlijk.

Hej dol!

Liefs Iris








  • 11 Februari 2011 - 21:32

    Oma En Opa Penning:

    Iris, wat een gewldig avontuur heb jij meegemaakt,wat had ik dat in mijn jogejaren ook graag mee gemaakt,
    Morgen bellen we je, drte keer raden waarvoor,alvast een heel mooie dag toegewenst liefs en de h.g. van ons

  • 11 Februari 2011 - 21:41

    Marjosse:

    Yes, yes! weer de eerste!!
    Echt suuuuuuuuuuuuupervet ier!! Die man in die iglo is ook echt zo'n eskimo (hoe ik me ze dan voorstel) met dat vieze snorretje. Maar echt prachtig verhaal!:) Have fun en spreek je snel weer!
    xx Marjosse
    ps: James mist je wel een beejte hoor..

  • 13 Februari 2011 - 10:40

    Steff:

    Lieverdjeee!
    Sounds niccceeee..
    Zon is hier lekker, maar het lijkt me toch ook geweldig om die sferen daar te proeven (beetje riga gevoel misschien?)
    Wat een leuk verhaal, en volgens mij bestaad de stad uit heel veel gezellige mensen! Ik ga vandaag s kiiken voor een vluchtje jouw richting op! Mis je!
    Kusjes Stef

  • 13 Februari 2011 - 10:52

    Yvette:

    Hi Iris!

    Sorry, niet eens meer gereageerd op facebook, maar het was hier afgelopen week ontzettend druk...en nee..niet alleen maar met leuke dingens zoals jij;) Maar volgens mij vermaak jij je prima daar als ik zo je foto's zie! Ziet er allemaal gaaf uit hoor! Ook je verhaal heb je weer leuk geschreven!:) Fantastisch al die verschillende nationaliteiten bij elkaar!
    Hier dus erg druk! Soms leuke dingen, maar ook helaas druk met werk! Nu eindelijk een lekkere zondag thuis! Nog 1 weekje werken en dan ga ik ook de sneeuw (voor zover er nog wat ligt in Oostenrijk) opzoeken!
    Meid, geniet van de leuke tijd daar!

    xx

  • 18 Februari 2011 - 21:40

    Maria:

    hoi Iris

    leuk te lezen van jouw avontuur/studeertijd in het koude Zweden, ik zit in het "warme Peru" totaal anders maar ook genieten.
    grtjs Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Uppsala

Iris

Actief sinds 24 Juni 2010
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 27895

Voorgaande reizen:

20 September 2014 - 26 Januari 2015

Iris goes South-America

19 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Iris goes Jordan

15 Januari 2011 - 14 Juni 2011

Iris goes Sweden

20 Juli 2010 - 28 Augustus 2010

Iris goes Thailand

Landen bezocht: