Land van melk en honing (en hekken en checkpoints) - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Iris - WaarBenJij.nu Land van melk en honing (en hekken en checkpoints) - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Iris - WaarBenJij.nu

Land van melk en honing (en hekken en checkpoints)

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

13 Juli 2012 | Jordanië, Amman

Nog anderhalve dag en mijn reis zit erop! En in plaats van een paar chille daagjes aan het strand hebben we een aantal indrukwekkende (en vermoeiende) dagen achter de rug. Israel (and the Palestinian Territories) gaan je niet in de koude kleren zitten!

Wat waren we verbaasd toen we maandag binnen een uur de grens tussen Jordanie en Israel gepasseerd hadden. Er werden wel wat vragen gesteld op een zeer norse toon ("Father's first name?" "Why go to Jeruzalem?" "You know people there?" Etc. Ik voelde me de domste toerist ever toen ik haar niet kon vertellen welke plekken ik ging bezoeken in Jeruzalem. Ik had me nog niet ingelezen (was een lastminute actie en ik moest nog maar zien of we binnen zouden komen). Bovendien was ik bang dat ik net een verkeerde (gevoelige) plek zou noemen. Dus zei ik maar: "the highlights". Zij: "What are the highlights?" Uuuuhhmmm...... ze keek me aan alsof ik echt achterlijk was, maar kennelijk niet gevaarlijk want we mochten doorlopen! Dus om acht uur 's ochtends stonden we in Eilat!

Van Eilat pakten we een bus naar Jeruzalem, waar we eind van de middag ons hostel gevonden hadden. Na drie weken in de Arabische wereld kwamen we wederom terecht in de souq in de old city. Jeruzalem is opgedeeld in vier wijken (quarters), de islamitische, christelijke, Joodse en Armeense. De oude stad is prachtig, in de oude kronkelstraatjes ga je terug in de tijd. Het is wel onwijs toeristisch. Waar ik in Jordanie nog zo blij was met de mensen verdween dat daar gauw. Je kan geen vijf meter lopen of de verkoopmannen roepen "excuse me, excuse me, miss, nice scarfs, nice t-shirts" bladibla. De laatste dag werd ik er gewoon chagrijnig van. Een verkoopman die weer "excuse me" zei snauwde ik wat af (en even daarvoor zn buurman ook die te duur water wilde verkopen, ik vroeg of t soms holy water was), waarna hij aan Tara vroeg "what's wrong with your mother?" Hahaha.

Dinsdag hebben we in Jeruzalem de higlights bekeken ;). De wekker ging vroeg, want als eerste hebben we de Olijfberg beklommen. Daarvandaan had je een schitterend uitzicht over de stad. Onderaan de Olijfberg is het Hof van Getshemane, waar enorme olijfbomen stonden die er waarschijnlijk ook al in de tijd van Jezus stonden. Mooie plek, maar de drommen toeristen en de aangeharkte tuin maakten het wel wat minder idyllisch. Toch, als ik mn ogen een beetje dichtkneep en zo'n dikke boom bekeek, kon ik me best voorstellen dat het ook 2000 jaar geleden een mooie plek was om te bidden.
Over bidden gesproken. De klaagmuur is ook een hele ervaring! Er staan grote groepen mensen (vooral Joden) voor de muur, soms met de thora in hun handen. Man en vrouw (overigens is het mannengedeelte aanzienlijk groter dan het vrouwengedeelte, grrr!!), jong en oud, allemaal prevelen ze wat en willen ze de muur aanraken . En dan te bedenken dat aan de andere kant van de muur (de Temple Mount) een moskee staat waar moslims hun geloof belijden. Vroeger stond er - zoals de naam doet vermoeden - een Joodse tempel, maar de geschiedenis van Jeruzalem is hier niet even kort samen te vatten! Gisteren hebben we de geschiedenis kunnen zien in het Tower of David museum en het duizelt nog steeds. Verovering na verovering en dan weer een herovering... Pelgrims, moslims, Joden, kruisvaarders, allemaal wilden ze deze stad, die voor hun allen heilig is. En het is nog steeds niet afgelopen. Dat maakt het ook zo'n verwarrende (en vermoeiende) stad; al die verschillende mensen met verschillende (fanatieke) godsdiensten, die allemaal overtuigd zijn van hun gelijk. Er loopt zoveel rond, je weet op de een of andere manier niet waar je aan toe bent. Op een dag hebben we een synagoge, moskee en een kerk bezichtigd. De via dolorosa doorlopen terwijl je de muezzin hoort vanuit de moskee. Chaos chaos!
Over die kerk wil ik ook nog wel wat kwijt. De Church of the Holy Sepulchre is gebouwd op de plek waar Jezus gekruisigd zou zijn, op Golgotha. Bizarre sfeer hing daar, ik kan het moeilijk omschrijven. Somber, naargeestig en al die mensen die "losgaan" bij voorwerpen of afbeeldingen... Je kon een soort tombe in, wat ik ook maar gedaan heb. (Ik moet nog even uitzoeken wat het nou precies was :P, er stond een soort altaar in, ik denk dat ze daarvan zeggen dat het DE plek is). Voor de tombe stonden dranghekken (!) en een pater stond er als een verkeersleider de mensen naar binnen en buiten te sturen. Als het 'm te lang duurde zei hij nors "Finish, finish!" Duuuuus...

De volgende dag stonden er meer bijbelse plekken op het programma: Bethlehem en Hebron. De vrede is nog ver te zoeken. Deze steden liggen in de west bank, zodat je door een checkpoint moet. Om de west bank heen staan muren en hekken. Ik hoop dat er (snel) een dag komt dat ook deze muur valt. Dat ik kan zeggen: "Toen ik naar Israel en Palestina ging stond de muur er nog." Het is toch ongelooflijk dat dit nog bestaat in 2012. En ik kies geen kant, ik weet er te weinig vanaf. Maar ik weet wel dat de Israeliers een sterke positie hebben en dat het op sommige plekken voor Palestijnen erg moeilijk is. In Hebron, waar de strijd een tijd geleden erg heftig was, begonnen heel veel Palestijnen over wat ze soms overkomt. De dag ervoor, werd ons verteld, moesten de winkels in de souq opeens gesloten worden. De een zei dat het ging om een legeroefening, de ander dat het een straf was voor het feit dat Palestijnen stenen hadden gegooid naar Joodse settlements. Ook zoiets aparts. In Hebron wonen 400 Joden in die zogenaamde settlements (wat dus een soort van illegaal is begrijp ik?). Zij worden beveiligd door 2000 (!) Israelische soldaten. Het is een bizarre situatie. Ik moest er even van bijkomen.
In Bethlehem merkte je er trouwens minder van. Maar ook daar was het allemaal behoorlijk verwarrend ;). Christmas shops verkopen het hele jaar door houten kerstboomhangers en een stuk verderop loop je weer tussen de hoofddoeken. Ook hier struikelde je over de toeristen. In de Nativity Church stond er een rij die uren leek te duren (waar we dus ook niet in zijn gaan staan) die (dachten we) naar de plek leidde waar Jezus zou zijn geboren. Een paar straten verder bevond zich de "milk grotto". Hier zou Maria een druppel van haar moedermelk hebben laten vallen, die de grot wit heeft gekleurd. Vrouwen die een kinderwens hebben komen naar deze grot toe. Het komt mij wat vergezocht voor!

Gisteren zijn we naar Jericho gegaan, de laagste (en een van de langst bewoonde) stad op aarde. Ze zijn er trots op hun kabelbaan, die de langste kabelbaan onder zeeniveau is ;). Hiermee werd je naar een klooster gebracht, waar wel weer een nieuw mooi verhaal aan op was gehangen. Op een rots in het klooster zou Jezus na 40 dagen vasten in de woestijn zijn verleid door de duivel. We hebben geen duivel gezien, wel was het duivels heet. We zijn daarom gauw terug gegaan naar Jeruzalem, waar de temperatuur net was aangenamer was. Daar zijn we dus naar het museum geweest en hebben we onze laatste falafel gegeten samen! Het laatste avondmaal, met uitzicht over de Damascuspoort.

Vanmorgen zijn we samen naar het station gegaan. Tara is nog twee dagen in Israel en gaat dan naar Egypte. En ik ben vandaag naar Amman gereisd. De grens oversteken was wat ingewikkelder dan gepland. Ik moest namelijk naar het noorden reizen in plaats van de snelle verbinding gebruiken van de King Hussein Bridge, omdat ik erachter kwam dat ik in eerste instantie een single entry visum had. En bij die brug kan je geen visum krijgen! Balennn, maargoed, zo zie je nog eens wat van de landen ;). Amman voelt als thuiskomen! De hostelmanager verontschuldigde zich dat hij zijn oranje blouse niet aan had en het mannetje op de hoek herkende me ook meteen, is toch leuk ;). Morgen nog wat shoppen, misschien een hammam in en dan 's nachts naar huis! Het is mooi geweest!

Jalla jalla naar Hollanda!





  • 13 Juli 2012 - 15:30

    Frank:

    mooi verhaal! Israel is inderdaad een bizar maar prachtig land! Hopelijk snel meeten als je weer terug bent!

  • 13 Juli 2012 - 16:46

    Marjosse:

    Leuk ier! en fijn dat je weer heel snel terugkomt:) ook echt heerlijk dat die hostel man zich verontschuldigde dat hij zn oranje blouse niet aanhad:P tot snel schatzie!!
    xx

  • 13 Juli 2012 - 16:55

    Opa En Oma Penning:

    LIEVE iRIS
    jE HEBT ONS GEWELDIG OP DE HOOGTE GEHOUDEN MET JE REIS VERSLAGEN.
    wIJ ZIJN ER OOK WEER WIJZER VAN GEWORDEN
    wE HOPEN DAT DE TERUG REIS VOORSPOEDIG ZAL GAAN,WANT DAN ZIJN WIJ WEER BLIJ DAT JIJ WEER GEZOND EN WEL TERUG ZAL ZIJN
    vEEL LIEFS EN DE h.g. VAN OMA EN OPA


  • 13 Juli 2012 - 21:48

    Angeline Miedema:

    dag Iris,

    Een hele goede terugreis gewenst. Dankzij jouw beeldende verslagen heb ik meegenoten van jullie reis en weer veel teruggedacht aan 25 jaar geleden. Het midden oosten laat je nooit meer los als je er eens geweest ben. Hartelijke groeten van de moeder van Tara

  • 14 Juli 2012 - 14:18

    Angeline Miedema:

    hoi Iris,
    Tara heeft vandaag pech gehad. alles gestolen in Tel Aviv. Gelukkig mocht ze op het politiebureau even gratis bellen en hebben wij alle nummers geblokkeerd. Een aardige israelier die bij artsen zonder grenzen gewerkt heeft, biedt haar nu onderdak. Ma. pas weer naar de ambassade voor pas en geld. Wimer zal zich alleen moeten vermaken de eerste dagen in Egypte!

  • 14 Juli 2012 - 14:32

    Jolijn:

    hahah heerlijk die oranje blouse :P Wat fijn dat je nog zoveel beleefd hebt de afgelopen dagen, wat bijzonder allemaal.

    Tot snel lieve schat!!!

  • 14 Juli 2012 - 14:33

    Jolijn:

    Ohhh ik lees net van de moeder van Tara dat al haar spullen zijn gestolen, sterkte ermee Tara! Wat balen, let nog extra goed op lieftse Iris en een goede terugreis!!

  • 14 Juli 2012 - 21:03

    Chantal:

    Whoo wat indrukwekkend allemaal! Doe maar voorzichtig op de terugreis en tot snel!!!

    kusjes

  • 16 Juli 2012 - 12:50

    Angelique V.Vendeloo:

    ...echt zooooo gaaf, hoop er ook ooit nog eens te komen...Huibert en Nienke gaan over 2 weken naar Israel...zal ze jou reisverslag ook laten lezen voor wat tips en trucs, zij gaan met een auto rondreizen...

  • 28 Juli 2012 - 12:38

    Anneke:

    Hoi Iris,

    Een beetje late reactie, maar wat een geweldige reis heb je gemaakt! Zoiets zou ik ook nog graag doen.

    Het beste maar weer en groeten aan je ouders.

  • 03 Augustus 2012 - 10:47

    Discover Jordan Tours:

    Ook nieuwsgierig geworden naar dit fascinerende en meest veilige land van het Midden-Oosten? Het gedreven, internationaal georienteerde team van Discover Jordan staat voor u klaar om u een onvergetelijke reis te bezorgen die volledig aangepast kan worden aan al uw wensen. Kamperen in de Wadi Rum woestijn met de oorspronkelijke bewoners de bedoeienen, je laten overdonderen door de pracht van Petra of duiken in de Rode Zee? Geen probleem: www.discoverjordan.com of Discover Jordan Tours op facebook!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jordanië, Amman

Iris goes Jordan

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2012

Land van melk en honing (en hekken en checkpoints)

08 Juli 2012

It's magic!

01 Juli 2012

Inshallah

25 Juni 2012

"Welcome to Jordan!"
Iris

Actief sinds 24 Juni 2010
Verslag gelezen: 761
Totaal aantal bezoekers 27901

Voorgaande reizen:

20 September 2014 - 26 Januari 2015

Iris goes South-America

19 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Iris goes Jordan

15 Januari 2011 - 14 Juni 2011

Iris goes Sweden

20 Juli 2010 - 28 Augustus 2010

Iris goes Thailand

Landen bezocht: