"Welcome to Jordan!" - Reisverslag uit Jerash, Jordanië van Iris - WaarBenJij.nu "Welcome to Jordan!" - Reisverslag uit Jerash, Jordanië van Iris - WaarBenJij.nu

"Welcome to Jordan!"

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

25 Juni 2012 | Jordanië, Jerash

"Welcome to Jordan!" is een veelgehoorde zin hier. Het geeft goed weer hoe de mensen hier zijn: gastvrij, vriendelijk en erg behulpzaam. Bij aankomst vorige week merkten we al meteen dat ze hier niet zo op je af springen als we dat in andere landen wel hebben meegemaakt. Eerder zijn ze af en toe een beetje verlegen! Tenminste, mannen en jongens roepen graag wat naar je van een afstand, maar als je vervolgens op ze afloopt om de weg te vragen kijken ze elkaar en beetje lacherig aan. Stoertjes ;). Vrouwen spreek je eigenlijk bijna niet; je ziet ze minder op straat en ze heten je zeker geen welkom. Wel lachen ze soms lief naar je! Op dit man-vrouw punt liggen dan ook mijn grootste irritaties, maar laat ik daar maar niet meteen in de eerste alinea in mijn eerste reisverhaal over beginnen!

Bij aankomst op het vliegveld midden in de nacht bleek onze pick-up van het hostel er niet te zijn... oei, kleine tegenvaller. Gelukkig wist een taxi het hostel ook te vinden en was er dus niks aan de hand. In Amman is niet heel veel te zien, we hebben "downtown" wat rondgelopen en op cultuurgebied de Citadel en het Romeins theater bekeken. Je merkt wel dat ze hier wat minder zuinig zijn op hun spullen, we hadden per ongeluk een soort van zij-ingang genomen voor de Citadel, waarbij we opeens tussen de ruines stonden! We moesten erg lachen om het feit dat we zo een euro minder kwijt waren. Even wennen aan de hitte, hoewel we nog niet mogen klagen! We hadden een erg leuk hostel, waar een (soms iets te) vriendelijke en behulpzame knakker de boel runt. Speciaal voor ons droeg hij drie dagen lang dezelfde oranje blouse ;). We zijn langer in de hoofdstad gebleven dan gepland, het bleek erg makkelijk (en goedkoop) om vanaf daar dagtripjes te maken. Met als gevolg dat we al vrienden gemaakt hebben! Om de hoek kochten we ons water, waar een paar redelijk Engels sprekende mannen werkten. Leuke praatjes gemaakt en op een avond zijn we uitgenodigd om op de stoep shisha te komen roken. Okee! We namen nog wat mensen mee van het hostel en zo vormden we een hele attractie voor de mensen die langsliepen.

Maar voor alle dagtrips vonden we het hoog tijd worden om naar een hammam te gaan. W hebben tot slot vakantie. Poeh, daar kunnen ze goed scrubben! En masseren...... ik had medelijden met het Filippijnse vrouwtje dat mij ging masseren, ze was namelijk de helft van mij haha. Gelukkig kon zij er ook om lachen. "All tallness is with you!" zei ze.

De volgende dag was het plan om naar de Eastern dessert te gaan om de "woestijn kastelen" te bezoeken. Dat liep even anders. Ik zit hier in het verkeer al meestal niet zo lekker en na deze dag nog minder. Achterin zitten meestal geen riemen en ze rijden hier als een malle. Ik doe dan ook vaak een schietgebedje, maar dat had dit keer niet geholpen. Of eigenlijk wel, want we zijn er zonder kleerscheuren of whiplashproblemen vanaf gekomen. Na nog geen half uur onderweg te zijn geweest moest onze auto opeens remmen voor een drempel. Nu zijn die dingen in Nederland al vervelend, maar op een drukke autoweg zijn ze dat al helemaal. De auto achter ons had het dan ook te laat door en botste met piepende banden achterop ons. Dat was even schrikken! Gelukkig hadden we niks, behalve dus die schrik. Uit de (personen!)auto achter ons kwamen en stuk of acht mannen, die uit Saoedi-Arabie bleken te komen. Ze boden ons hun excuses aan (denken we) en tot onze verbazing bleef iedereen heel erg kalm. De chauffeur zei dat we maar in de auto moesten wachten, maar wij waren zo verstandig om eruit te gaan. Terwijl we aan de kant van de weg onder een paar bomen aan het wachten waren (wisten niet goed waarop) vloog er voor onze neus nog een auto op een andere! Toen vonden we het wel behoorlijk hilarisch... Maargoed, de trip ging niet meer door en we zijn met een andere taxi terug gegaan. De hostelmanager bood een paar keer zijn excuses aan, hoewel hij er natuurlijk niks an kon doen, en onze vrienden om de hoek schrokken ook: "ooh no, are you okay? Are you sure?" Met daarbij adviezen om te douchen en een siesta te houden ;). Er wordt goed voor ons gezorgd.
Gisteren was poging twee, samen met nog wat mensen van het hostel. Het was een hele geslaagde dag! Very impressive dat er nog zoveel overeind is gebleven van de "Qasrs". Wederom mocht je overal in en opklimmen en als kleine kinderen verkenden we de boel. Het was er behoorlijk heet, maar er stond een harde wind die lekker verkoelend was. Bovendien vertrokken we rond twee uur en werd het dus al koeler. En het licht tegen zonsondergang was fantastisch! Hiervoor kwamen we ook, want normaal gaat de tocht 's ochtends. De hostelmeneer moest ook erg lachen om ons verzoek, want in 10 jaar had nog nooit iemand gevraagd om anders dan in de ochtend te vertrekken. Bijdehandte Hollanders, zal hij gedacht hebben.

Zaterdag hebben we een wandeling gemaakt buiten Amman. Het was er prachtig! En fijn om even de stad uit te zijn. Eindbestemming waren grotten en een pre-Romeins paleis. Je merkte onderweg nog meer dat hier weinig toerisme is (behalve bij de higlights zoals de Dode Zee en Petra). Kinderen zwaaien naar je, roepen "how are you" en vinden het geweldig om op de foto te gaan. Passerende automobilisten bieden je een lift aan. En nee, dit zijn niet alleen foute mannen, toen we de weg naar het paleis vroegen mochten we instappen in een auto waar al een heel gezin in zat! We hadden 's ochtends per ongeluk ook al gelift. We dachten dat we een public transport busje instapten, maar dat bleken al gauw een vader en zijn zoon te zijn die toevallig naast het busstation stonden. Het ging prima en we vertrouwen maar op ons beider instinct ;). Taxichauffeur zijn trouwens ook niet alles. (Okee, ik overdrijf een beetje, we hebben twee rare kwasten meegemaakt). Eentje bleef in het Arabisch tegen ons praten, hij vond het namelijk maar raar dat wij dat niet konden (en ja, als hij naar Nederland zou komen, zou hij Nederlands praten). Dus wij terugpraten in het Nederlands. Een andere vond Tara op zijn oma lijken, omdat ze vroeg of vrouwen ook konden zwemmen in de zee in Aqaba. "We zijn hier niet in Saoedi-Arabie!" Overal zie je vrouwen, zei hij. Op dat moment kon ik op straat geen enkele vrouw aanwijzen, maar we hielden wijselijk onze mond.

Tot zover de eerste dagen! We zijn nu in Jerash, waar prachtige overblijfselen zijn uit de Romeine tijd. En dan niet een lullige pilaar, nee, zelfs de Italianen uit ons hostel waren onder de indruk! Ons hotel (met toepasselijke naam "Hadrian's gate") kijkt uit op een bijna geheel intacte (triomf?)boog. Rond een uurtje of vier zullen we de ruines gaan bekijken, dus de foto' zullen weer prachtig worden dankzij de avondzon. Hier blijven we een nachtje om morgen een wandeling te maken in het Ajloun nature reserve. Vroeg op, want we willen 's middags nog naar Madaba, een klein stadje ten zuiden van Amman. Vanaf daar willen we onder andere naar Mount Nebo, waarvandaan Mozes het beloofde land zou hebben gezien. Er is hier nog genoeg te zien!

Veel liefs, Iris

• 25 Juni 2012 - 11:32

Jolien:

Ier wat een leuke afleiding dit verslag hier vanuit de bieb! Super om te lezen. Volgens mij heb je het daar fantastisch, geniet van al het mooie dat nog komen gaat! Dikke kus :)

• 25 Juni 2012 - 11:38

Lotte:

Hee lieve ier!

Wat klinkt dat toch weer fantastich! Volgens mij zijn de beelden ook heel mooi;) Super chill dat ze je niet als een malle achterna zitten omdat je toerist bent!
    Veel plezier!

Liefs

• 25 Juni 2012 - 12:21

Lisanne:

Red head!

Wat een geweldig verhaal, nu al. Erg beeldend en vooral leuk om te lezen! Geniet en pas goed op jezelf (ga anders per kameel als het veiliger is;) xx

• 25 Juni 2012 - 16:02

Hilde:

Haha wat een leuk verhaal! Ik zie het echt helemaal voor me. In Marokko mogen ze dus nog wel wat leren van deze niet opdringerigheid! ;) Ik ben ook benieuwd naar je foto's!! Vooral van die Qasrs! Heel veel plezier nog! xxx

• 25 Juni 2012 - 16:44

"Tante Wil":

Wat attent van je om me weer een reis- verslag te sturen! De start van de vakantie is in ieder geval weer lekker spannend geweest, zo te lezen. Ik beleef mijn reis weer helemaal opnieuw, alleen; ik had meer last van de mannekes.
    Ik mocht toen niet meer alleen de "stad" in van mijn reisgenoten. Is natuurlijk wel 25 jaar geleden. Liefs!!

• 25 Juni 2012 - 18:00

Romina:

Mooie verhalen! Geniet er lekker van daar en verzamel nog maar flink wat hilarische anekdotes! x

• 25 Juni 2012 - 18:50

MelStef:

Bonjour!!
    MOOI! jij maakt zo andere dingen mee als wij, echt te grappig!
    Fantastisch verhaal, en bijzondere cultuur! Wij zijn tot nu toe alleen maar gepensioneerde stellen tegen gekomen:P waar wij btw erg veel van leren!haha
    De wijn hier in Frankrijk is erg goed, Parijs is gepasseerd.. op naar het strand!
    Is er nog wat van je over na de scrub?! Na die scrub worden niet;)
    Ik mis je iertje!

Liefs Stef (en mel)

• 26 Juni 2012 - 08:36

Annelieke:

Hey Iertje,
    Klinkt weer top allemaal, stiekem wel een beetje jaloers hoor hier achter mijn bureautje op de zuidas. Even een korte update over het thuisfront, Saskia kon helaas je kamer niet in omdat het slot van je kamerdeur kapot was. Ik heb van Essen gebeld en er is gisteren een nieuw slot geinstaleerd door dat ene mannetje van de verf, hij zei dat het kwam door ouderdom. Dus bij thuiskomst een nieuw slot ;). kusjes

• 27 Juni 2012 - 13:52

Jolijn:

Liefste Ier!
    Wat kun je toch heerlijk schrijven, ik was echt even aan het genieten en waande me zo bijna eventjes in het 'beloofde' land ;) Jeetje ik schrok wel even van je auto-bijna-ongeluk-avonturen! Doe alsjeblieft voorzichtig! En wat is een vakantie zonder masseren voor iris, juist, dat is geen vakantie ;) Ga alleen nog maar genieten samen met Tara, gezellig! Ik heb maandag mijn scriptie ingeleverd, ik ben tevreden en trots! :) Morgen mijn laatste dag stage, ik ga de kinderen echt missen dit keer! Maar nu eerst uitkijken naar mijn vakantie over een week! Lieverd ik mis je en ik hou van je!

• 28 Juni 2012 - 22:01

Jolien:

Leuk verhaal Ier! Very nice! Maar kunnen je verhalen niet nog wat langer? Jiske smult ervan;). Doe maar voorzichtig (en bijdehand) en veel plezier!! kus

• 03 Augustus 2012 - 10:50

Discover Jordan Tours:

Ook nieuwsgierig geworden naar dit fascinerende en meest veilige land van het Midden-Oosten? Het gedreven, internationaal georienteerde team van Discover Jordan staat voor u klaar om u een onvergetelijke reis te bezorgen die volledig aangepast kan worden aan al uw wensen. Kamperen in de Wadi Rum woestijn met de oorspronkelijke bewoners de bedoeienen, je laten overdonderen door de pracht van Petra of duiken in de Rode Zee? Geen probleem: www.discoverjordan.com of Discover Jordan Tours op facebook!