Hey, where are you from? - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Iris - WaarBenJij.nu Hey, where are you from? - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Iris - WaarBenJij.nu

Hey, where are you from?

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

17 Januari 2011 | Zweden, Uppsala

Ik denk dat dat het meest gebruikte zinnetje is hier in Uppsala de eerste weken van het semester ;). Het is de makkelijkste manier om in contact te komen met je nieuwe vrienden! Toen ik voor het eerst mijn Franse huisgenoot zag was hij me al voor: 'I'm Fgançois, fgom Fgance.’ (Alsof ik dat niet had kunnen raden!) Een kijkje in mijn tot nu toe korte leventje in Uppsala…………

Nieuwe mensen ontmoeten gaat dus razendsnel! Tot nu toe doe ik het meeste met mijn huisgenoten. Ik woon in een flat op de vierde en hoogste verdieping, samen met elf andere exchange students. Het is een divers gezelschap, vertegenwoordigd zijn: Finland, de UK, IJsland, Frankrijk (2x), Nieuw-Zeeland, Japan (2x), Canada, Nederland (2x) en de onbekende nr. 86 die zijn of haar neus nog niet heeft laten zien haha. Volgens mij wordt het één groot feest hier, we voelen ons nu al verheven boven de derde verdieping, waar een vloek op schijnt te rusten (mensen die zich opsluiten in hun kamer en eten koken met hun i-pod in e.d.). En uiteraard zijn wij blessed! Hoe we dit weten? Vier van de twaalf waren hier afgelopen semester ook, erg handig trouwens voor een hoop praktische informatie! Tot nu toe schijnt het te kloppen, want wij zijn natuurlijk heel cool allemaal. Okee tot zover het irritante gewauwel :P. Wat ik echt leuk vind om te zien is hoe zo’n groep zich ontwikkeld. Dat proces is natuurlijk nog in volle gang, dus ik geniet volop haha! Al die nationaliteiten, ik lig in een deuk! Accenten, gewoontes.. geweldig (of niet)!

Maar ook buiten m’n huis is er leven. Heel veel zelfs! Zo heb ik mijn eerste dag een meisje uit Londen ontmoet, en heel kort gesproken, die ik vandaag tegenkwam in een winkel. Voor je het weet ga je er dan samen op uit en deel je telefoonnummers uit! En kom je er achter dat mijn 55-jarige huisgenoot dezelfde studie en lessen volgt als zij. En hem vervolgens tegen te komen terwijl je het daar over hebt! Om vervolgens gesmst te worden door het vriendinnetje van een huisgenoot (uit België, voelt toch een beetje vertrouwd) met de vraag of je zin hebt in koffie! En waarna je aanschuift bij haar Duitse vriendinnen. Volgen jullie het nog :P?

Uppsala is dus erg klein, en met mijn coördinatievermogen weet ik uiteraard al goed mijn weg te vinden. Het is een heel mooi stadje, hoewel het nu een beetje verpest wordt door bruine sneeuw. Het dooit. Alles is heel breed opgezet, brede wegen, vrijstaande huizen.. het schijnt in het voorjaar en de zomer een sprookje te zijn, met het allergroenste gras! Dat worden mooie picknicks :).

Nu hoor ik jullie denken.. moet dat kind niet studeren? Nee! Tenminste, met uitzondering van een introductieles en een bibliotheekworkshop vandaag en morgen ben ik de komende twee weken vrij. En van mijn ervaren huisgenoten hoorde ik dat de gemiddelde rechtenstudent gemiddeld rond twaalf uur ontbijt, dat is nog eens een goed ritme voor mij!

Duuuus…. Het plan voor de komende week is om heel veel te feesten, om een weloverwogen keuze te kunnen maken bij welke ‘nation’ ik een member word. Er zijn dertien nations in Uppsala, en elk vertegenwoordigen ze een soort provincie van Zweden. Vroeger ging je automatisch bij de nation van jouw provincie, maar dat is nu niet meer zo geloof ik. Het zijn een soort studentenverenigingen; er zijn feesten, activiteiten, maar je kan er ook koffie drinken, lunchen en dineren. Voor normale (studenten)prijzen! Want je schrikt je dood als je ergens koffie met iets lekkers bestelt.. Je moet er eigenlijk wel lid van worden, al is het om de prijs van alcohol. Maar van wat ik begreep maakt het in feite niet heel veel uit waar je lid wordt, want je kan overal binnenkomen, als je dus maar érgens lid van bent. Alleen kan het dan iets duurder zijn om binnen te komen, en natuurlijk verschillen de typen mensen en activiteiten per nation. We’ll see!

Nou dit is wel een aardig beeld van mijn eerste drie daagjes. Een beetje rommelig, en zo voelt het ook. Maar ik moet zeggen dat ik me al aardig thuis voel! Waarschijnlijk komt dat ook doordat mijn kamer zoooo gezellig is! En groot! Heb ik al verteld dat ik een eigen badkamer en inloopkast(!) heb?! Ik kijk uit op schattige Zweedse huisjes, en in de verte zie je de kathedraal en een of ander kasteel.

Oh ja, mijn contactgegevens! Mocht er iemand – ik zeg maar wat - een kaartje willen sturen :P, of z’n ei kwijt moeten, sla dan vooral het volgende op in je adresboek:

Ekebyvägen 13 (room 87)
752 63 Uppsala
Mob: 0046-7-00658612 (Belpiraat (2ct/min): 0900 0197)

En nu ga ik koken!

Liefs!

  • 17 Januari 2011 - 19:17

    Nicole:

    Iris! Wauw! Dat klinkt echt mega vet! Ben echt blij voor je dat het al gelijk zo klinkt met je huis en dat je zo'n chille kamer hebt. Daar kan ik voorlopig alleen maar van dromen:P

  • 17 Januari 2011 - 19:43

    Marjosse:

    Poep Nicole! Ik wilde als eerste reageren...:P hahah nee maar heel erg leuk verhaal ier! Goed om te horen dat je goed terrecht bent gekomen en dat ik me niet al te veel zorgen over je hoef te maken;) Zit er al een leuke zweedse huisgenoot tussen? Bij deze wat advies, 55 jaar is wel wat oud..dan kun je nog beter met een 18-jarige gaan.
    Have fun en veel liefs!

  • 17 Januari 2011 - 19:45

    Jolijn:

    Jaaaa bericht van Ier!

    Haha geweldig dat je alweer zoveel meemaakt in een paar dagen Uppsala! Jemig, wat een studentenleventje heb jij toch hé met je vele contacturen ;) Ik ben benieuwd of je nog een verstandige keuze kunt maken voor een 'nation' na al dat feesten straks! Fijn dat je al zoveel mensen hebt ontmoet ! Ik ben nu heel druk met m'n tentamens, we bellen eind van de week ofzo, en anders volgende week (A) dan ben ik vrij!

    Dikke kus vanuit ook mijn mooie kamertje in Nijmegen

    Ps. GENIET!

  • 17 Januari 2011 - 21:03

    Maarten:

    "Het plan voor de komende week is om heel veel te feesten, om een weloverwogen keuze te kunnen maken bij welke ‘nation’ ik een member word. Er zijn dertien nations in Uppsala"

    Ier! Dat wordt een toch een drukke tijd zo te zien!;) Leuk geschreven! Mogen wij volgende week ook mee een kijkje nemen in de Zweedse Nations? Ik neem mn party-outfit in ieder geval mee! Ben benieuwd wat voor leuke plekjes je al hebt ontdekt. Kus maarten

  • 17 Januari 2011 - 22:08

    Hilde:

    Klinkt helemaal zoals het bij mij ook ging! Maar leuk dat het al meteen zo gezellig is in huis! En de 3e verdieping was ook leuk hoor :)! Vooral Kurt overdreef dat nog wel eens haha, maar je moet maar kennis maken met Mari, Tom en Rick, alle 3 heel aardig!! Heel veel plezier aankomende week en succes met de nations uitkiezen!! xx

  • 17 Januari 2011 - 22:54

    Edo:

    waarbenjij.nu noteert je huidige verblijfplaats als Nederland. Misschien nog even aanpassen? ;)

  • 18 Januari 2011 - 04:38

    Annelieke:

    Ier,

    Fijn dat jij al wel je stukje geschreven hebt. Klinkt top. Ik begin er morgen eindelijk aan. Heb het zo druk met al mijn nieuwe vrienden dat ik er eigenlijk helemaal niet aan toe kom :p.

    kusjes

  • 18 Januari 2011 - 08:43

    Charlotte:

    Wauw Ier, je huis klinkt super leuk en je inloopkast klinkt helemaal geweldig! :) Heb je ons fotoboekje al vaak bewonderd of heb je nog geen heimwee..? Ik gok van niet als ik het zo lees, veel plezier!! :) xx

  • 18 Januari 2011 - 11:26

    Stef:

    Woehoeee Ier!

    Is precies jou ritme ;) Niet veel anders dan de uren op de UNI van Utrecht (ook minimaal) maar klinkt primaaaa!
    Ga lekker knallen deze week met die mooie feesjes en laat snel weten of het ook knallend is geweest ;)
    Veel plezier met je zus erbij volgende week! Kussssssssieee

  • 18 Januari 2011 - 11:59

    Rosanna:

    Iris!! Klinkt echt supervet man! Dat twaalf uur wakker wordt ritme klinkt me als muziek in de oren! Nice:D

  • 18 Januari 2011 - 15:04

    Marlies:

    Dus waar ga jij heen deze week????;)

    Juist, naar de KLOTE!

    Kroel van je grote zus (zin om daar ook heen te gaan;)

  • 18 Januari 2011 - 18:45

    Lotte:

    Heeee Pier! Leuk om wat van je te horen! Super vet wat je allemaal al hebt meegemaakt. Klinkt als muziek in de oren. Lekker veel feesten meid en doe lekker veel contacten op. Ik heb nu al zin in ons weekend al hoop ik niet dat er dan ook bruine sneeuw ligt:). Ik sta momenteel elke ochtend om 5.15 uur op om stage te lopen. Dus wat dat betreft doe jij het beter!
    Chillze.

    Dikke knuffel

  • 18 Januari 2011 - 20:05

    Opa En Oma Penning:

    Lieve Iris Oma heeft net je eerste verslag voorgelezen,om reden dat het bericht op een groene achtergrond binnenkomt werk mijn Zoomtekst niet met witte letters op zwarte achter grond de beantwoording gaat wel.Wat een internationaal gezelschap daar in Upsala,fijn dat je het goed naar je zin hebt,door gaan zo Liefs en de h.g. van ons

  • 19 Januari 2011 - 06:38

    Yvette:

    Hi,

    Volgens mij vermaak je je nu al prima daar als ik het zo lees!
    Heerlijk dus eerst 2 weken even van alle leuke dingen om je heen genieten voordat de studie gaat beginnen...
    Hier voelt het nu alweer alsof je niet weg bent geweest helaas, maar me weekend Milaan was echt top!
    Ga maar aan de arbeit hier!

    Have fun! xx

  • 19 Januari 2011 - 08:29

    Chantal:

    hee Ier,
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt en dat je leuke huisgenoten hebt!! Wel veel zeg, maar zo te horen is je eigen kamer ook groot genoeg:)
    Wel chill dat rechten daar hetzelfde is als hier..;) :p Nee maar serieus fijn dat je uit kan slapen en dus kan feesten..:)
    Hoop dat je een leuke nation vindt zodat wij daar ook kunnen feesten als we bij je zijn, heb er nu al zin!!

    Heeel veel plezier!!
    xxx

  • 19 Januari 2011 - 11:20

    Romina:

    Hee Homie, klinkt echt te gek. Deze arbeider is zelfs ietwat jaloers ;-) Geniet intens en pas op jezelf! x Ro

  • 31 Januari 2011 - 18:53

    Leonie:

    Ha Iris,
    Goed te lezen dat je het zo naar je zin hebt en zoveel nieuwe mensen ontmoet. Blijkbaar ben je 'errug' druk met het feesten in je vrije 14 dagen en het zoeken van het juiste memberclubje, want ik zie dat je reisverslag van precies 14 dgn geleden is... Bijtanken en veel slapen dus?! Veel suc6 voor als het zo echt gaat beginnen en lieve groetjes van Camiel, Giedo en Carlijn en ons beiden.

  • 29 April 2011 - 20:40

    Kelly:

    hoi lieve iris je hebt hele mooie fotos gemaakt in zweden en ik mis jou heel erg groetjes je vriendin kelly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Uppsala

Iris

Actief sinds 24 Juni 2010
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 27892

Voorgaande reizen:

20 September 2014 - 26 Januari 2015

Iris goes South-America

19 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Iris goes Jordan

15 Januari 2011 - 14 Juni 2011

Iris goes Sweden

20 Juli 2010 - 28 Augustus 2010

Iris goes Thailand

Landen bezocht: